„SZÁZSZORSZÉP” ÓVODAI NEVELÉSI PROGRAM
„Ha a jövő évről akarsz gondoskodni,
vess magot,
ha egy évtizeddel számolsz,
ültess fát,
ha terved egy életre szól
embert nevelj!”
(Kínai mondás)
A „Százszorszép” helyi óvodai programunkba beépítettük a kompetencia alapú komplex nevelés elveit, mely még hatékonyabbá teszi a gyermeki személyiség fejlesztését.
A gyermekközpontú, tevékenységközpontú befogadó óvodai nevelés a 3 - 7 éves korú gyerekek szociális életképességét (életre nevelést) minden későbbi fejlődés alapjaként kezeli. A pedagógiai célok és feladatok centrumába tudatosan az együttműködési és érintkezési képességek fejlesztését állítja, azaz kooperációra és kommunikációra kívánja képessé tenni óvodáskorban a gyermekeket.
A kooperáció konkrét tartalma:
A társas, közösségi és egyéni élet feltételeinek közös összehangolt erőfeszítésén alapuló újratermelése.
A kommunikáció konkrét tartalma:
A közmegegyezésre (a konszenzusra) való törekvés mindazokban a kérdésekben, amelyek az együttélés és együttműködés előkészítését, lebonyolítását és értékelését szolgálják.
Az óvoda lehetővé teszi a gyermek fejlődését, elősegíti azt, tudatosan tervezett, szervezett nevelési helyzetek megteremtésével.
Az óvoda a pedagógiailag segített szocializáció minél teljesebb megvalósítására törekszik. A kisgyermeknek ahhoz, hogy boldoguljon, meg kell tanulnia beszélni, közlekedni, a környezet adta keretek közt tevékenykedni, az eszközöket használni, a társakkal együttműködni, el kell lesnie a mindennapi élet adta szerepeket, magatartásmintákat. Ez komplex életfeladat.
Célok:
¨ Munkánk során az a célunk, hogy a gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődését, a személyiség kibontakoztatását legjobb tudásunk szerint elősegítsük egészséges óvodai környezet megteremtésével.
¨ A gyermekek megfelelő gondozottságának biztosítása, alapvető szükségleteinek kielégítése.
¨ Gyermek- és tevékenység központú, élmény- és érzelem gazdag óvodai élet megteremtése, melyben jól érzi magát a gyermek.
Alapvető feladataink:
¨ Derűs, otthonos, érzelmi biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkör kialakítása, melyet
¨ az állandó napirenddel,
¨ a barátságos csoportszoba kialakításával,
¨ a nyugodt, következetes bánásmóddal,
¨ a gyermekeket körülvevő felnőttek (óvodapedagógusok, dajkák, kisegítő személyzet) gyermekszerető magatartásával,
¨ meleg – korlátozó – engedékeny nevelési attitűddel igyekszünk biztosítani
¨ Olyan környezet és folyamatos nevelés biztosítása, mely elősegíteni a szociális képességek fejlesztését.
Közös alapelvek:
A közös alapelvek minden tagóvodára jellemző elveket foglalja össze, melyek meghatározzák az óvodai élet céljait és feladatait. Ezek a következők:
¨ Az egyenlő hozzáférés elve az esélyegyenlőtelenségek csökkentését konkrét törvényi előírások formájában is szolgálja
¨ Az anyanyelvi nevelés valamennyi tevékenységi forma keretében megvalósítandó feladat.
¨ Az óvodai nevelőmunka a családi nevelésre építve, annak pozitív megerősítésére törekszik.
¨ Szeretetteljes, barátságos, biztonságot nyújtó, családias légkörben történő nevelés, a gyermekek személyiségének és jogainak teljes körű tiszteletben tartása, a gyermeki másság elfogadása.
¨ Gyermekközpontú ,befogadó szemlélet, differenciált egyéni bánásmód alkalmazása a csoport, a közösség keretein belül.
¨ A gyermekek alapvető szükségleteinek kielégítése, a gyermeki önállóság határainak fokozatos szélesítése.
¨ A nemzeti és etnikai kisebbség kultúrájának megőrzése és kiterjesztése azokon a településeken, ahol kisebbség él.
¨ A külső környezet felé nyitott nevelési légkör megteremtése annak érdekében, hogy a család megismerhesse az óvodai életet.
¨ A pedagógiai szabadság érvényesítése a törvényi szabályozás szerint, a gyermekek érdekeit figyelembe véve.
¨ A nevelési cél a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése a kreativitás előtérbe helyezése és a
kompetencia érzés kialakítása és fenntartása.
ÓVODAKÉP
Az óvodakép közös megfogalmazása azoknak az elemeknek az összegyűjtését tette szükségessé, amelyet minden tagintézmény vállal. Ennek figyelembe vételével a közös óvodaképre a következők jellemzők:
¨ Olyan pedagógiai környezet kialakítása, ahol a befogadó attitűd természetessé válik, az óvodapedagógus, a nevelőmunkát segítő munkatársak, szülők, gyermekek számára egyaránt.
¨ A befogadó közoktatási rendszer kialakításához való aktív hozzájárulásunk része a multikultúrális és interkultúrális szemléletmód és nevelési gyakorlat kialakítása.
GYERMEKKÉP
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja az emberi személyiségből indul ki, abból a tényből, hogy az ember egyedi, mással nem helyettesíthető individuum és szociális lény egyszerre.
¨ Az óvodáskor végére a gyermek a különbözőségekkel természetes módon együtt él, korának megfelelő mértékben empatikus, szolidáris játszótárs, csoporttárs lesz.
¨ Gyermekeink legyenek nyíltak, derűsek, forduljanak bizalommal a felnőttekhez.
¨ Örömmel vegyenek részt a tevékenységekben. Legyenek képesek önálló munkavégzésre, ugyanakkor a neki adott feladatok elvégzéséhez bátran kérjen segítséget.
¨ Legyen feladat tudata, feladattartása.
¨ Őrizzék meg természetes kíváncsiságukat, óvják - védjék, alakítsák környezetüket.
¨ Legyenek gondosak, nyitottak, érdeklődők, rendszeretők, az intézményen belül tudjanak élni szabadságukkal.
|