Bócsa Tagóvoda
ÓVODA HELYZETELEMZÉSE
Óvodánk egy 1860 fős faluban található, 2007. augusztus 1.-től a Kiskőrösi Többcélú Kistérségi Társulás Tagóvodája.Településünk a Kiskunság területén helyezkedik el, egy része a Kiskunsági Nemzeti Parkba is benyúlik. A lakosság a faluban és a körülötte elterülő tanyavilágban él. A helyi sajátosságokból adódóan a szülők nagy része állattenyésztéssel, és növénytermesztéssel foglalkozik. A családok többsége átlagos szociális háttérrel rendelkezik, a rászoruló családok gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek.
Nyilvántartásunk szerint a hátrányos helyzetű gyerekek száma évről évre emelkedést mutat, jelenleg 25 fő az óvodánkba járó gyerekeknek 37%-a. A halmozottan hátrányos helyzetűek aránya 7%. Az ő helyzetük javítása érdekében szoros a kapcsolat a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársával, a védőnővel és a gyámügyi előadóval.
Az anyukák kis részének van munkahelye, a többi gyes-en van, vagy főállású anyaként otthon dolgozik.
A családok döntő többsége nagy hangsúlyt fektet a gyermeknevelésre, és támaszkodik az
óvoda nevelő segítségére.
AZ ÓVODA SZEMÉLYI FELTÉTELEI:
2009. szeptember 1-je óta óvodánk 3 csoportban működik. 5 óvónő neveli és fejleszti a
kisgyermekeket, 2 dajka segíti munkánkat. Csoportok szerkezete: osztott, délután két összevont csoport működik.
Az óvónők a felsőfokú végzettség mellett az alábbi szakirányú képesítést szerezték.
A tagóvoda vezető egészségfejlesztő mentálhigiénikus szakvizsga.
Egy kolléganőnk óvó és tanító illetve preventív differenciáló fejlesztő pedagógus szakvizsga.
Egy óvónőnk nyáron logopédia gyógypedagógia szakon államvizsgázik.
Ifjúságsegítő és csecsemőgondozó OKJ-s képzésben vesz részt az új kolléganőnk.
Pedagógiai Szakszolgálat által logopédus foglalkozik a rászorultakkal heti 1 órában. Óvodánk jól képzett nevelőközössége arra törekszik, hogy a családi nevelés kiegészítőjeként a szülőkkel közösen neveljünk egészséges, vidám és boldog gyerekeket.
Célkitűzésünk: színesen kommunikáló, a környezetükben jól eligazodó, jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkező gyerekek nevelése.
TÁRGYI FELTÉTELEK:
Az óvoda fő épületét a régi községházából alakították át, ez a rész jelenleg 100 éves. Az
épület felújítása 2005-ben befejeződött. / tetőcsere, korszerű ajtók, ablakok, vízvezeték-
rendszer, vakolatcsere, színezés /.
Csoportszobák nagysága: kettő 50 m2, egy pedig 40 m2.
Az óvoda épületét a nevelési, fejlesztési feladatok megvalósítása érdekében az óvónők esztétikusan ízlésesen rendezik be.
A több funkciót betöltő terek alkalmasak a szabad játékra, tevékenységek végzésére, az étkezésre, az alvásra, pihenésre.
A belső terek célszerű használatakor gondolunk a gyermekek elkülönülési igényeire is.
Kialakítunk kuckót a mese és versmondáshoz, orvosos játék gyakorlásához, babszobát, fodrászüzletet, boltot, legósarkot, évszakhoz kapcsolódó élősarkot stb.
A csoportszoba egy részében a gyermekek nyugodtan rajzolhatnak, festhetnek, mintázhatnak, mindehhez elérhető közelségben vannak és rendelkezésre állnak a vizuális alkotás eszközei.
A nevelés célkitűzése megkívánja, hogy kisgyermekeink mozgásterét lehetőség szerint a legnagyobbra tágítsuk, ezért alakítunk ki egy nagy összefüggő teret a nagymozgásos játékeszközök használatára.
Az öltözők ízléses berendezése, világítása, fűtése, szellőzöttsége feltételt teremt a nyugodt
vetkőzéshez, öltözéshez. Itt található a szülők részére érdeklődést felkeltő tájékoztató tábla, ahol egy évszakhoz, jeles naphoz rendelten információt kapnak. /versek, szervezési feladatok/.
A mosdóban megfelelő méretű eszközök segítik szükségleteik kielégítését.
Az óvoda fontos fejlesztési tere az udvar, ami nagy, egybefüggő mozgástér, nincs megosztva csoportonkénti játszóterekre.
Az óvodaudvar esztétikai szépségét adja a sok fenyőfa és a későbbi telepítésű bokrok, cserjék, gyümölcsfák.
Udvari játékaink folyamatos cseréje részben megtörtént a meglévők szabványosítása jelenleg zajlik.
1998-ban két vállalkozó segítségével létrejött a Bócsai Ovisokért Alapítvány, melynek célja a játékok, bútorok folyamatos pótlása és előírásoknak megfelelő korszerűsítése.
Az eszköznorma jegyzékben rögzítetteknek az óvoda nagyvonalakban megfelel.
SAJÁTOS FELADATAINK
Német nyelv az óvodában
Régóta vita tárgya, hogy mikor érdemes elkezdeni a kisgyermekek nyelvtanítását. Azzal
azonban a legtöbben egyetértenek, hogy minél korábban kezdődik el a nyelv játékos tanulása,annál könnyebben és gyorsabban lehet eredményt elérni.
Mivel a KTKT Boróka Általános Iskolában első osztálytól tanulják a gyerekek idegen nyelvként a németet, ez az amúgy is új környezetben kevésbé lesz szokatlan számukra, hiszen már óvodában is ismerkedhetnek a német nyelv alapjaival.
Az óvodában a 2005/2006-os tanév óta folyik a német nyelv tanítása kizárólag a nagycsoportban heti egy alkalommal.
Célja, hogy a gyermekek felfedezzék, hogy létezik nyelv az anyanyelvükön kívül is,
megismerjék annak hangzását, ritmikáját, dallamát, ezáltal pedig megszeressék a nyelvet.
Mindezt játékos formában, minél többirányú megismerési módon keresztül.
Életkori sajátosságaikat figyelembe véve fontos tényező a sikerélmény megélése, a játékokban való aktív részvétel.
A sok ének, mondóka, versike, illetve azok eljátszása az érzelmi nevelést is elősegíti,
így könnyebben tudnak azonosulni az adott nyelvvel.
Mindehhez hozzájárul a tanult szavak, kifejezések szemléltetése kártyákkal, makettekkel, ujj-és kézbábokkal, illetve valóságos tárgyakkal. Nem utolsó szempont a
német kultúrával való ismerkedés, hiszen a különböző ünnepeknél beszélünk a két nép eltérő szokásairól is, így még inkább közelebb kerülnek a nyelvhez.
A megtanulandó szavakat témakörönként ismerik meg a gyerekek, természetesen a jeles napok sem maradnak ki.
Témakörök a következők:
Bemutatkozás, köszönés
Állatok (háziállatok, vadállatok)
Család (közeli hozzátartozók) Testrészek Ruhaneműk
Színek, Számok, Ételek (zöldségek, gyümölcsök, egyéb élelmiszerek)
Karácsony,Húsvét, Anyák napja
Hitoktatás választható délutáni foglalkozás keretében a gyerekek számára az óvodában.
P.Szabó Ferencné
tagóvoda vezető
|